Terapihunden Kompis

Examen och framtiden

Publicerad 2014-12-03 09:50:00 i Allmänt,

Mycket har hunnit hända sedan senaste inlägget - vi har helt enkelt upplevt för mycket för att hinna uppdatera omvärlden. Men nu är det på tiden, nu har nerverna lugnat sig och framtiden som innan kändes så avlägsen är nu här!
 
Torsdagen och fredagen 30-31:a oktober var det sista blocket och därmed sista avstämningen inför examen. Det sista blocket hade vi under ledning av Lena från Hundens Hus i Sundsvall - detta för att få träna för en helt ny instruktör som aldrig tidigare träffat oss eller våra hundar och på så sätt endast bedömde vårt dagsläge i utbildningen. Denna opartiska bedömning var mycket intressant och nyttig, det kändes bra att någon som inte hade sett vår resa fick uttrycka sin åsikt om oss som blivande terapihundsteam - och även råda oss till om hon ansåg att vi borde göra examen nu eller avvakta ett halvår. Kompis och jag ansågs vara redo för examen - vilket jag ställt in mig på och kämpat för redan från start. Vi fick öva mycket besök och hantering, ge varandra konstruktiv feedback - vilket var väldigt nyttigt samtidigt som det var väldigt kul att få ett kvitto på att det jag själv upplevde som moment vi mest behövde nöta på inför examen - stämde enligt de andras tycke. Den mest positiva responsen jag fick som hundförare kommer jag leva länge på - jag fick frågan om jag var utbildad hundinstruktör eftersom jag läste min egen och andra hundar så bra och agerade och gav varje hund det den behövde i olika situationer. Lyckan spred sig så starkt i kroppen att jag var tårögd vid sista utvärderingssamtalet. Det är trots allt min första egna hund, familjen har ingen större erfarenhet av hund sedan tidigare och jag har aldrig varit i närheten av att gå en instruktörsutbildning. Varmt tack är allt jag har att säga!
 
Torsdagen och fredagen 27-28:e november var det tillslut dags för examen. Första dagen bestod av ett praktiskt prov för hunden, följt av en tenta och sedan avslutningsvis en muntlig redovisning. För att sammanfatta den första dagen började den med för sjukt mycket nerver men slutade i harmoni. På fredagen var vi inbokade på Katarinagårdens äldreboende. Där skulle vi i tur och ordning avlägga samspelsprovet som bestod av att träffa fyra äldre människor, uppvisa en stabil och lugn hund som kunde ta kommandon från andra, apportera, visa trix, bli positionerad, lägga huvudet i knät och visa sig lämplig för arbetet som terapihund i det stora hela. Kompis klev in som sista hund och han gjorde det strålande! Jag kunde inte ha önskat mig mer av honom - han är verkligen heeelt fantastisk! 
 
Igår var jag på möte med chefen för boendet vi fått jobberbjudande från - det gick mycket bra och idag börjar vi vår första dag som terapihundsteam! 
 
Jag kan inte med ord beskriva hur stolt jag är över min egen insats - men framför allt över min hund! Han är verkligen världens bästa lilla Kompis! 
 
Nu börjar vår resa med att sprida kärlek till världen.
Heja oss!!
 

Kommentarer

Postat av: Johanna

Publicerad 2014-12-03 12:31:36

Heja er och varmt lycka till! Så fantastiskt att få göra denna resa med er. Kompis är en härlig hund och han har verkligen haft en process att bli den fina terapihund han är idag!
Lycka är att få träffa en "Kompis"!

Postat av: Renee Alderbro

Publicerad 2014-12-03 22:57:42

Jag är också stolt över dig och över kompis, men även om du var nervös så var inte jag det. För ni två är gjorda för varandra.... Syntes redan när "Bullen" var 3 veckor. Jag hade gissat på att räddningshund hade varit er nisch men terapihund är också kanon. Varför inte båda ? Lycka till på nya jobbet och varför inte utbilda dig till hundinstruktör ? Du kommer bli en lysande sådan !

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Cindy & Kompis

Terapihunden Kompis arbetar sedan December år 2014 inom demens- och äldrevården i Stockholm tillsammans med terapihundsförare Cindy. Vi gillar att anta utmaningar och strävar efter att göra sådant som gör att både fritid och arbetstid är positiv tid av vårt liv. Vi gillar att få människor att må bra och gör alltid vårt yttersta för att finnas där och peppa andra. Tror starkt på att sprida kärlek och skratt omkring oss! Kompis är en kortklippt Portugisisk vattenhund (även kallad "portis"). Kompis är alltid glad, har en enorm vilja och älskar att jobba både fysiskt och mentalt - en riktig problemlösare som ständigt häpnar sin omgivning med sin intelligens. Under år 2013 visade Kompis verkligen framtassarna då han fanns där som en stadig klippa för många genom svåra stunder - ur vilket tanken om att han kanske kan hjälpa ännu fler väcktes.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela