Terapihunden Kompis

Hungrig möter Lydig

Publicerad 2014-04-25 19:23:25 i Allmänt,

Vi har de senaste dagarna haft sjukstuga här hemma med anledning att jag har varit hängig och därför bara ansträngt mig till att göra det absolut nödvändigaste... Kompis har nog inte upplevt de mest händelserika dagarna i sitt liv, men som en vän sa till mig "Det är ju precis det här han behöver - att du blir sjuk och inte kan göra så mycket - då MÅSTE han träna på att vara passiv". Jag måste ju medge att det har varit rätt fin "gratis" passivitetsträning ändå. Kompis har lekt lite för sig själv, gosat en massa och sedan faktiskt varit nöjd med att bara ligga och dega och kolla på film efter film, fått en paus då och då när vi gått ut en liten sväng, kört lite träning av momenten "huvud i hand", "huvud i knä", "appotera leksak", "hålla leksak", "lämna leksak" och sist men inte minst - testat hur lydig en hungrig Kompis är då jag gjorde middagen (hembakad pizza) till ett träningsmoment där jag lät Kompis lägga sitt huvud i mitt knä (precis framför tallriken som jag också hade i knät) och drog pizzabiten fram och tillbaka endast några millimeter från Kompis nos. Han rörde inte en min, ögonen registrerade vart pizzabiten rörde sig men i övrigt gjorde han ingen som helst ansats till att försöka sluka pizzabiten även om han väääldigt gärna ville ha den.
 
 
Kompis har under sjukstugans tre lååånga dagar hittat på ett roligare sätt att sitta i soffan! :)
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Cindy & Kompis

Terapihunden Kompis arbetar sedan December år 2014 inom demens- och äldrevården i Stockholm tillsammans med terapihundsförare Cindy. Vi gillar att anta utmaningar och strävar efter att göra sådant som gör att både fritid och arbetstid är positiv tid av vårt liv. Vi gillar att få människor att må bra och gör alltid vårt yttersta för att finnas där och peppa andra. Tror starkt på att sprida kärlek och skratt omkring oss! Kompis är en kortklippt Portugisisk vattenhund (även kallad "portis"). Kompis är alltid glad, har en enorm vilja och älskar att jobba både fysiskt och mentalt - en riktig problemlösare som ständigt häpnar sin omgivning med sin intelligens. Under år 2013 visade Kompis verkligen framtassarna då han fanns där som en stadig klippa för många genom svåra stunder - ur vilket tanken om att han kanske kan hjälpa ännu fler väcktes.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela