Terapihunden Kompis

Signalkänslig

Publicerad 2014-04-17 01:52:00 i Allmänt,

Det jag tänker först och främst är att jag kan dela upp dagar i "en del dagar", "alla dagar" och "just idag". En del dagar driver Kompis mig till vansinne och sätter mitt tålamod på prov till max, då han är fullkomligt trotsig och endast verkar ha sågspån mellan öronen. Men hur trotsig han än stundvis må vara så betyder han lika mycket alla dagar. Sen finns det även dagar som just idag - då han verkligen är värd allt, då jag får ett kvitto på att jag valt rätt framtid för oss, då han visar upp varför han är speciell och hur sjukt känslig han är för signaler från sin omgivning.
 
Jag har börjat bli bättre på att förstå och läsa av hans beteende när något är fel, när han försöker varna och göra mig uppmärksam på att jag borde vara beredd eftersom han läser av signaler och kan förutspå vad som ska hända.
 
Han har visat upp signalkänsligheten vid ett antal spridda tillfällen, det gäller bara för mig att lära mig läsa av hans beteende i sådana situationer - och just idag känns det som att vi var mer samspelta än någonsin!
 
Personen i fråga nämner jag inte vid namn av ren respekt för läget som nu råder. Men jag blev riktigt imponerad av Kompis sätt att agera, vi kom in - han hälsade som vanligt på den han först brukar hälsa på, men vände sedan all uppmärksamhet gentemot en annan person. Han gillar och känner personen i fråga väl men brukar aldrig agera "plåster" när de ses. Idag var det precis vad han gjorde, vek inte från personens sida, buffade på personens hand/arm när han troget såg till att sätta sig bredvid personen vart denna än förflyttade sig. När personen förklarade för mig att denna var trött och kände sig konstig och skulle vila så gick Kompis efter, satte sig bredvid soffan där personen la sig för att vila. Personen somnade, Kompis agerade med att lägga sin överkropp på personens bröstkorg och pussade denna i ansiktet tills dess att personen vaknade. Detta upprepades några gånger. Sedan kom jag in och frågade hur personen kände sig och fick svaret "trött och konstig". Sedan somnade personen om, Kompis tittade på mig och därefter på personen för att sedan börja buffa personen i sidan. Detta väckte en mindre bra magkänsla hos mig. När personen kvicknade till föreslog jag att ett besök hos vårdcentralen kanske vore en bra idé. Personen tog mitt råd, tur nog. Det slutade med att personen får spendera denna natt på sjukhus då läget var minst sagt akut. Jag hoppas för allt i världen att personen i fråga återfår sin hälsa och att läget blir stabilt.
 
 
Vissa sover bättre än andra!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Cindy & Kompis

Terapihunden Kompis arbetar sedan December år 2014 inom demens- och äldrevården i Stockholm tillsammans med terapihundsförare Cindy. Vi gillar att anta utmaningar och strävar efter att göra sådant som gör att både fritid och arbetstid är positiv tid av vårt liv. Vi gillar att få människor att må bra och gör alltid vårt yttersta för att finnas där och peppa andra. Tror starkt på att sprida kärlek och skratt omkring oss! Kompis är en kortklippt Portugisisk vattenhund (även kallad "portis"). Kompis är alltid glad, har en enorm vilja och älskar att jobba både fysiskt och mentalt - en riktig problemlösare som ständigt häpnar sin omgivning med sin intelligens. Under år 2013 visade Kompis verkligen framtassarna då han fanns där som en stadig klippa för många genom svåra stunder - ur vilket tanken om att han kanske kan hjälpa ännu fler väcktes.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela