Terapihunden Kompis

Samspelsdag

Publicerad 2014-05-09 20:51:00 i Allmänt,

Fick under onsdagskvällen ett erbjudande om jag och Kompis ville medverka på en extrainsatt samspelsdag där möten med människor, trix, terapihundsbeteenden osv skulle stå i fokus. Två av våra kurskamrater - blivande terapihundsekipaget Lissi och Oliver hörde av sig och sa att de skulle medverka och undrade om vi också skulle komma dit. Efter att ha kollat upp om det gick att lösa så tackade jag snabbt och ivrigt JA!

Känner att jag och Kompis verkligen har lagt på ett kol med träningen sedan senaste utbildningstillfället, ser själv att vi har utvecklats och kommit en bra bit på vägen - även om vi ännu är långt ifrån att nå vårt mål. Det spritter i kroppen och smilgroparna går från öra till öra när vår omgivning ger oss fin feedback och hejar på oss!
 
Dagen bestod av fyra timmars intensiv träning, jag vaknade såklart alldeles för tidigt på morgonen, men det gjorde ingenting då jag kvällen innan fått en riktigt skön huvudkudde att sova på (metaforiskt talat). Var peppad till max redan när vi gick och la oss igår, vaknade lika glad om än en smula nervös - tanken på att vi borde träna mer rullator/rullstolsnärvaro hade fått ett litet nervostitetsfrö att gro. Jag slog undan tanken, fokuserade på glädjen som gjorde mig varm inifrån och ut istället. Gick ut med Kompis, käkade frukost, chillade i soffan och packade sedan ihop de saker vi behövde ha med oss för dagen. Kompis tittade ut genom fönstret och drog en djup suck när det var dags att åka och jag ropade på honom att komma till dörren. Märks inte alls att han är en vattenhund, han myser helst inne hela dagarna när det är dåligt väder och går omvägar kring vattenpölar samt tvärnitar gärna i porten när han inser att jag tänker släpa med honom ut... I REGN. 
 
Vi tillbringade samspelsdagen i Hundens Hus lokal i Årsta, det var vi, Lissi och Oliver samt tre andra blivande terapihundsekipage som var på plats. Jag är verkligen glad att jag fick chansen till detta extra träningstillfälle! Det var så otroligt nyttigt och mycket lossnade verkligen för både min och Kompis del idag. Vi fick träna mycket passivt beteende, vilket är mer krävande än någonting annat för en så aktiv, glad och arbetsvillig hund som Kompis. Ett av de passiva moment vi fick jobba med idag var att en person placerades i en soffa, jag och Kompis skulle sedan lugnt gå in i rummet och fram till personen i soffan. Därefter gav jag kommando att Kompis skulle hoppa upp i soffan bredvid den andra personen, vända sig mot personen för att sedan lugnt och stilla sitta/ligga bredvid personen i soffan - växelvis på båda sidor. När vi utvecklade momentet förlängdes tiden och även att kunna placera Kompis lite varstans runt personen. Vi fick därmed även in positonsträning. Det kom även in fyra personer från hunddagiset vägg i vägg - de agerade dagens testpersoner där momentet blev att lugnt och fint gå in, hälsa fint på alla och sedan gå ut. Vi avslutade dagen med att återigen placera en ny person i soffan, upprepade det första momentet för att sedan ge Kompis kommando att plocka upp en handske som låg i korgen på en rullator och ge den till personen i soffan. Kompis tyckte handsken var mycket rolig och viftade omkring med den en del innan han överlämnade den - MEN han gjorde det! Vi avslutade med att omplacera personen från soffan till en rullstol, Kompis fick gå fram och hälsa fint och därefter öva "huvud i knä" på personen i rullstolen. Han kunde definitivt haft mer/bättre ögonkontakt med personen i rullstolen - men det är något att träna vidare på.

Jag är mer än nöjd med dagens träning och Kompis och min egen insats. Fått tips om att oftare tänka på att belöna Kompis med klappar och gos istället för godis/leksak då han är mycket arbetsvillig och ibland kan skruva upp sig lite för mycket - speciellt när han redan är taggad och vet att han får en rejält smarrig belöning som riktigt gotti-gott-godis. Vid de tillfällen där han är säker och trygg men godis behövs som belöning, ska jag använda "tråkiga, stora och hårda" godisbitar - typ morotskex. Där han behöver mer motivation kan jag använda gotti-gott-godiset. Torkad banan och kalkon ska även vara mycket bra godis - som om man har tur kan ha lugnande effekt då både banan och kalkon innehåller ämnet Tryptofan. 
 
 
 Duktiga hund!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Cindy & Kompis

Terapihunden Kompis arbetar sedan December år 2014 inom demens- och äldrevården i Stockholm tillsammans med terapihundsförare Cindy. Vi gillar att anta utmaningar och strävar efter att göra sådant som gör att både fritid och arbetstid är positiv tid av vårt liv. Vi gillar att få människor att må bra och gör alltid vårt yttersta för att finnas där och peppa andra. Tror starkt på att sprida kärlek och skratt omkring oss! Kompis är en kortklippt Portugisisk vattenhund (även kallad "portis"). Kompis är alltid glad, har en enorm vilja och älskar att jobba både fysiskt och mentalt - en riktig problemlösare som ständigt häpnar sin omgivning med sin intelligens. Under år 2013 visade Kompis verkligen framtassarna då han fanns där som en stadig klippa för många genom svåra stunder - ur vilket tanken om att han kanske kan hjälpa ännu fler väcktes.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela