Terapihunden Kompis

Nya uppdrag - Nya utmaningar!

Publicerad 2016-03-02 17:51:22 i Allmänt,

Vårkänslorna sprider sig när solen tittar fram och dagarna blir ljusare och längre. Nu går vi mot varmare och ljusare tider, vilket vi alla är tacksamma för efter en lång, mörk vinter. Vi behöver D-vitamin och våra äldre vill gärna ut för att njuta av solen och titta efter vårtecken (i form av vårblommor).
Det positiva med vintern är att hygienen i arbetet med terapihund blir så mycket enklare - det är stora krav på hundens renlighet i vården och visst hjälper det mig och besparar mig en hel del jobb och tid när vintermånaderna bjuder på kyla och minusgrader. Ingen slask, ingen snö, ingen lera, inget pollen, inget damm och ingen väta. Det kan inte bli lättare att hålla tassar och päls i perfekt skick!
 
År 2016 har verkligen välkomnat oss med öppen famn och vi är mycket tacksamma och glada över det enormt fina förtroendet vi fått när vi varit runt till olika vårdboenden. Nu väntar ännu fler terapihundsuppdrag med start i vår och vi ser fram emot att lära känna våra nya vårdtagare och förgylla deras vardag med våra besök.
Jag och Kompis har redan nu tagit emot flera studiebesök från blivande terapihundsförare och besökshundsförare. Jag tycker det är så otroligt roligt att möta alla hundförare som lägger ner så mycket tid, energi och arbete i att utbilda sin hund - för att på ett proffesionellt och seriöst sätt kunna vara med och representera Sveriges sociala tjänstehundar och ge dem den uppskattning de förtjänar i form av en seriös och ordentlig utbildning. Ni är guld värda!
Jag brinner för att Sveriges sociala tjänstehundar ska få en given plats i samhället - och jag hoppas att det kommer att vara självklart med djur i vården den dag jag själv blir gammal och grå.
Något som är mycket viktigt att komma ihåg är att vi alla arbetar mot samma mål - därför tror jag på att hjälpa varandra och se varandra som kollegor snarare än konkurrenter. Alla som ger sig in i den här branschen kommer att upptäcka att det är ett rätt ensamt arbete när du väl är ute och arbetar med din hund - att nätverka, knyta kontakter, vara med vid viktiga möten som rör sociala tjänstehundar och hjälpa varandra - kommer att löna sig tusen gånger om i slutändan. Det jag gör, gör jag inte bara för mig själv - utan även för alla andra i samma bransch, det är så vi kommer att växa och det är så våra sociala tjänstehundar kommer att bli en självklar del av samhället och vinna samhällets acceptans. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Cindy & Kompis

Terapihunden Kompis arbetar sedan December år 2014 inom demens- och äldrevården i Stockholm tillsammans med terapihundsförare Cindy. Vi gillar att anta utmaningar och strävar efter att göra sådant som gör att både fritid och arbetstid är positiv tid av vårt liv. Vi gillar att få människor att må bra och gör alltid vårt yttersta för att finnas där och peppa andra. Tror starkt på att sprida kärlek och skratt omkring oss! Kompis är en kortklippt Portugisisk vattenhund (även kallad "portis"). Kompis är alltid glad, har en enorm vilja och älskar att jobba både fysiskt och mentalt - en riktig problemlösare som ständigt häpnar sin omgivning med sin intelligens. Under år 2013 visade Kompis verkligen framtassarna då han fanns där som en stadig klippa för många genom svåra stunder - ur vilket tanken om att han kanske kan hjälpa ännu fler väcktes.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela